14/09/2012

SYUKUR KE SABAR?


Salam jumaat semua! *smile*
Al-kisah sebuah cerita..
Seorang lelaki menunggu bas.. tiba2 jatuh dari atas langit DUIT syiling 50sen.. dia ambil dan dia sangat seronok.. 10 minit lepas tu, jatuh pulak dari langit RM50.. cepat2 dia tunduk dan ambil.. double seronok la dia kan sampai melompat-lompat.. 10 minit lepas tu, BATU jatuh dari atas dan betul-betul terkena kepalanya.. dengan muka yang berkedut eh berkerut dia mendongak lalu mula memaki hamun..

Ape ibrahnya? (pengajaran)
This is who we are nowadays.. Setiap hari ALLAH beri nikmat kesenangan tapi kita tak pernah or jarang sangat untuk menghadapkan wajah dan menoleh pd ALLAH untuk bersyukur.. tapi bila sekali di timpa bala musibah dan ujian barulah sebok nak cari sejadah.. solat selama ni tak sampai 5 minit tetiba jadi berjam-jam pulak.. atau, the worst case, keje nak mengeluh membebel atau memaki hamun tak puas hati sebab dugaan yang menimpa..

untuk bersyukur adalah lebih susah dari sabar.. tak percaya? saya bagi contoh.. bersyukur even dapat pointer rendah (padahal ada orang yang dapat lg rendah dari kita), bersyukur even setiap hari hanya dapat makan lauk telur goreng atau megi je (padahal ada orang jangan kata nak makan telur, makan nasi pun kadang2 tak dapat), bersyukur even muka tak cantik mcm miss universe (padahal ada orang buta yang bisu pekak tak de kaki tak de tangan lagi). bersyukur dalam segalanya.. payah kan?  *smile* padahal, ALLAH sangat suka hamba-Nya yang sentiasa bersyukur dalam segala hal..

“Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat ALLAH, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya. sesungguhnya ALLAH benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”
(Al-nahl:18)

Suka saya nak ingatkan kawan2 dan diri saya sendiri juga supaya kita wajib sentiasa bersyukur atas apa yang kita dapat dan kita perolehi, segala yang menimpa dan segala yg terjadi pada diri kita.. saya juga acap kali ‘tersungkur’ dari bersyukur tapi cepat2 la kita beristigfar dan pujuk hati kita supaya belajar bersyukur.. sebab ALLAH berfirman :

“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambahkan (nikmat) kepada mu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku )maka pasti azab Ku sangat berat” (Ibrahim:7)




# there is always always and always something to be thankful for.. let says ALHAMDULILLAH#


2 comments:

  1. "..the worst case, keje nak mengeluh membebel atau memaki hamun tak puas hati sebab dugaan yang menimpa.."


    #Kene tembak kat diri sendiri....

    ReplyDelete