19/09/2012

DIA BUKAN TAKDIR KU


Dalam hidup ini, pernah tak tetiba kita rasa macam attracted with someone.. attracted yang luar biasa.. bukan just tertarik sebab suka2.. bukan sebab saja2.. walaupun masa tu baru 1st time nampak dia, walaupun sebenarnya kita tengok dia dari jauh je.. yang mana, at one point, we think we have find the right person.. Dia yang menyenangkan hati sesiapa sahaja, dia yang disayangi semua orang, dia yang menegakkan agama dan dia yang kita yakin mampu memimpin tangan kita ke syurga.. kita berdoa sungguh2 sepenuh hati pada Allah supaya dialah oragnya..orang yang akan melengkapkan hidup kita.. orang yang terima kita seadanya.. tapi, apabila Allah menjawab doa kita, rupa2nya, dia bukan takdir kita.. kerana tak semua orang sebertuah deena bahrin kan? *smile*

Sedih? kecewa? laa tahzan.. Innallaha ma ana.. jangan bersedih.. Allah bersama2 mu.. kenapa harus bersedih? ehm.. macam ni, let put it this way..

“Perasaan suka cinta kasih sayang adalah pemberian Allah.. indah dan ceria.. aku suka kau, suka.. tapi tak bermakna aku harus berduka jika kau bukan takdir ku..”

Kita ini perlu menjadi generasi akhirat.. yang melihat dunia ini dengan jendela akhirat.. kalau kita betul2 bina cinta kita atas keimanan, ketakwaan, maka kita akan redha kalau kita terlepas orang yang kita cintai.. Kita bukan menghendaki redha Allah untuk mendapatkan orang yang kita suka TAPI kita berusaha untuk mendapatkan orang yang kita suka hanya untuk redha Allah..maka, kalau Allah takdirkan kita tidak dapat orang yang kita mahu, apakah itu satu masalah buat kita?

People always wrong when come to love.. mereka fikir cinta juz feeling suka between men n women.. hakikatnya cinta lebih besar maknanya dari itu.. the truth love supposedly membina peribadi manusia untuk menjadi lebih baik dari dulu.. itulah cinta yang suci dan bersih kerana cintanya berhubungan dengan Allah.. tapi perlu diingat.. cinta sesama manusia belum tentu indah penghujungnya.. Namun cinta kepada Allah tak pernah membawa kecewa.. maka kita sepatutnya merenung kembali, merenung sedalam2nya, atas dasar apa cinta kita itu di bina..

We are human being.. Not an angel.. kita akan rasa sedih jika apa yang kita harapkan tidak kesampaian.. kan? boleh bersedih tapi usah panjangkan kesedihan itu.. jika dia bukan takdir kita, doa pada Allah supaya Dia tarik kembali perasaan suka itu. Doa pada Allah supaya perasaan suka itu Dia campakkan pada orang yang berhak untuk memilikinya.. Ikhlaskan hati kerana kita bukan siapa2 untuk menolak takdir yang Allah dah tentukan.. The best for Allah is the best for us.. ingt tu.. dan kadang2 Allah sengaja temukan kita dengan orang yang salah supaya bila kita jumpa dengan orang yang tepat, kita akan menghargai dia.. suka saya nak kongsi satu ayat dalam al-Qur’an yang saya rasa ayatnya memang available untuk situasi ini..

“Mungkin sesuatu yg kau sukai itu buruk bagimu dan mungkin sesuatu yg kau benci itu baik bagi mu.. sesungguhnya Allah maha mengetahui” (Al-Baqarah:216)

Entry kali ini saya tulis untuk seorang sahabat saya secara khususnya dan untuk saya kamu anda kalian secara am nya.. moga apa yang saya tuliskan ini akan memberi satu pandangan dari sisi yang lain tentang cinta yang tak kesampaian.. Bila perpisahan itu berlaku kerana Allah maka , yakinlah Allah telah menuliskan yang terbaik untuk kita , usah terlalu bersedih kerana Allah tidak akan menzalimi hamba-Nya .. Bersabarlah , pasti ada yang terbaik untuk kamu :)


#Cinta itu milik Allah.. bila2 masa Allah boleh beri dan bila2 masa Allah boleh tarik kembali.. aku dengan mudah boleh mencintai sesiapa yg Allah kehendaki dengan syarat dia juga harus mencintai Allah#


15 comments:

  1. Cinta itu milik Allah. Bila-bila masa Allah boleh beri dan bila2 masa Allah boleh tarik kembali.

    Aku dengan mudah boleh mencintai sesiapa yg Allah kehendaki dengan syarat dia juga harus mencintai Allah.


    Mohon share ;D


    P/s: Semua boleh jadi bertuah macam Deena Bahrin ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha! boleh share.. silakan.. =)

      p/s: story deena bahrin 2 fairytales yg exist lah.. ha3!

      Delete
    2. Semua orang ada fairytales masing2... Tapi tak semua nak letak kat youtube...XD

      Delete
  2. deena bahrin mmg fairytales yang real . tgk jugak faktor kemampuan keluarga dia . kemampuan dan ilmu bakal suami dia . sudah fairytales sebegitu sgt susah untuk dikecapi untuk semua . kalau kita baca kisah kawin awal seperti deena bahrin dan amera hasane . semuanya dari keluarga yang bekemampuan . sebab tu kesah mereka lebih senang menuju happy endings :)

    lagi pon rezeki , jodoh , dan takdir semua org tak sama . tak mungkin kita dapat menjalani takdir org lain dan begitu juga sebaliknya kan ?

    #justsaying .hehe

    ReplyDelete
  3. hahah.. umi dear~ yup2! true indeed.. tp tu la kn, bnde bik, mintak ALLAH permudahkn.. akk de kwn yg kunun2 nye nk kawen 2014.. bg kmpul duit sume.. 8 years berchenta (dari zaman sekolah).. but then, baru2 ni baru je resepsi die.. kite merancang tp perancangan ALLAH yg terbaik kn.. ^_^

    ReplyDelete
  4. im glad i read your 'dia bukan takdirku' enough said :_)

    ReplyDelete
  5. #Cinta itu milik Allah.. bila2 masa Allah boleh beri dan bila2 masa Allah boleh tarik kembali.. aku dengan mudah boleh mencintai sesiapa yg Allah kehendaki dengan syarat dia juga harus mencintai Allah

    LIKE this so much... mohon share

    ReplyDelete
  6. tafadholi.. silakan.. dgn senang hati.. =)

    ReplyDelete
  7. well said kak.. semakin fitri bce blog kakak..semakin fitri sedar i have to lower my gaze.. i love you cousin...mihmihmih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. love u too my cousin yg cummillll.. =)

      Delete