10/09/2012

SUBUH ATAU JOGGING

Bismillahirrahmanirrahim..
Dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang..

Ceritanya bermula begini.. jeng3!

Waktu cuti sem, kalau rajin akan bangun awal untuk berjogging bersama rakan2 terchenta. Di ulangi, kalau RAJIN. Kunun nak kuruskan badan la kan tapi tak kurus2 pun! Ade a few things yang menarik perhatian saya waktu keluar berjogging ni. Nak cerita sume kat dalam 1 entry takut cerita berkajang2 sampai juling mata orang nak bace. Jadi, kita cerita sikit2 dulu ye. Masa berjogging dengan kawan2 (lebih tepat berjalan2.. bukan berjogging sangat pun) *sigh*, apa yang saya dapat perhatikan, ramai non-muslim yang keluar berjogging. Kemudian saya terfikir.. kenapa orang non-muslim sanggup dan boleh bangun awal pagi untuk keluar berjongging padahal kita yang muslim ni punyalah payah liat ngelat nak bangun subuh. Belum cakap bangun subuh berjemaah lagi. (yang ni saya cerita dalam entry yang lain pulak.. he3!) Yang membezakan kita dengan mereka hanyalah akidah. Yang lain2, kita sama dengan mereka. Sama2 homosapien a.k.a manusia. Kalau mereka boleh bangun pagi untuk berjogging yang bukan benda wajib kena buat dan yang kalau buat, mereka tak dapat pahala pun,, but they are willing to do it.. TAPI kita yang muslim ni, WAJIB bangun solat subuh untuk menunjukkan penghambaan kita pada Rabbul Izzati yang mana ALLAH dah janjikan pahala untuk kita, but still we REFUSE to do it. Ape cer kan? ALLAH berfirman

“Dan tidaklah Kami ciptakan jin dan manusia itu melainkan hanya untuk beribadah
(kepada Kami)”  (Az-Zariyat: 56).

“Sesungguhnya Aku ialah ALLAH, tiada Ilah melainkan Aku, maka abdikanlah diri kepada Aku, dan dirikanlah solat untuk mengingati-Ku” (Taha:14)


Jadi, atas alasan apa lagi kita nak beri setiap kali kita ngelat tak mboh bangun solat subuh? Atas alasan apa lagi kita nak beri setiap kali kita tarik selimut dengan slumber nya bukan untuk bangun solat tapi untuk sambung tidur bila azan subuh berkumandang?

#Tepuk dada Tanya iman. *smile* #

No comments:

Post a Comment