12/09/2012

SAYA SOLEH DAN SOLEHAH KE?


Have this question cross in your mind? saya pernah.. banyak kali.. mengikut kamus tak berapa nak dewan edisi diri saya sendiri la kan, soleh/solehah ni formulanya takut+patuh=soleh/solehah. Takut kehilangan ALLAH dan patuh pada syariat-Nya.

Acap kali saya dengar pendapat kalau soleh/solehah ni mesti stok2 untuk ustaz/ustazah je. tak pun untuk tok imam,tok kadi, dan segala tok la yg seangkatan dengannya.. . (tok mudim saya tak sure sgt.. he3!) sebab ilmu agama depa tinggi.. tak macam kita.. blajaq agama pun takat darjah 3 lepas tu rengek2 kat mak kata petang2 tak mo p sekolah agama sebab nak main lastik burung dengan kawan2.. blajaq agama pun masa sekolah menengah semata-mata nak amek peksa.. kannnn.. tu pun dalam kelas agama masa sazah ngajaq kita dok tidoq kt blakang.. tak pun tengah sebok tiru jawapan add math kwn.. kaannn!!

Sebenarnya, sahabat-sahabat sekalian yang saya kasihi,, taat pada ALLAH dan Al-Quran bukan di nilai dari banyak mana kita tahu TAPI sejauh mana kita patuh dan redha serta sejauh mana kita hayati. Kalau belajar tinggi dan jauh-jauh sampai over the sea ke the river ke, tapi ilmu yang kita belajar tu tak di aplikasi, tak di amalkan dan tak di praktikkan pun wasteless je saya rasa.. Tapi saya tak cakap jangan blajaq tinggi2.. tak guna pun.. bukkaaannn.. sedangkan Nabi pun bersabda “tuntutlah ilmu sampai ke liang lahad”.

Apa yang saya nak tekankan disini, soleh/solehah bukan hanya pada golongan tertentu saja.. kita pun boleh nak jadi soleh/solehah walaupun ilmu kita tak tinggi mana.. walaupun kita hanya pelajar yang tak ambil jurusan agama pun, walaupun kita hanya engineer kapal, doctor sakit gigi, lawyer bidang sivil or even cikgu pendidikan jasmani sekalipun.. yang penting kita sentiasa patuh perintah ALLAH.. Ada seorang kawan ni pernah cakap "lebih baik jd penjual goreng pisang walaupun orang nampak lekeh tapi duit halal dari jadi engineer yang orang lihat gah tapi ambil rasuah." Kadang-kala pakcik tukang kebun atau makcik cleaner itu lebih soleh/solehah dari seorang ustaz/ustazah kerana soleh/solehahnya seseorang itu hanya ALLAH yang dapat nilai.

Agama itu soal hati. hati yang merasa.. merasa bertuhan, merasa diri hamba, merasa tunduk dan patuh, merasa berserah diri setiap masa setiap ketika.. dan hati yang tak merasa berat menghambakan diri kepada tuhan.. *wink2*
#Ayuh! mari berlumba-lumba jadi hamba yg soleh dan solehah!#

4 comments:

  1. ok. da baca...suke tak? suke tak? aku da bace..heheh

    ReplyDelete
  2. erm...mungkin kita merasa bertuhan, merasa diri hamba, merasa tunduk dan patuh, merasa berserah diri setiap masa setiap ketika.. dan hati yang tak merasa berat menghambakan diri kepada tuhan,,, tapi macam mane pulak nk dapat kan kepercayaan orang lain yang kite de jugak merase benda 2??

    ReplyDelete
  3. kite wat apa2 pun segalanya untuk ALLAH.. jd, ape pun yg org lain pkir n ckp, xperlu ambil peduli.. sbb sesungguhnye kite akan mati ketuaan kalau nk cari redho manusia.. crilah redho ALLAH, insyaALLAH, redho manusia pn kite dpt.. =)

    ReplyDelete