03/09/2013

MANUSIA BIASA



Kita manusia biasa. Tak lari dari rasa kecewa. Pernah kita rasa Allah tak adil. Sebab apa? Sebab Dia tak makbulkan benda yang kita nak. Sebab Dia selalu macam lebihkan orang lain dari kita. Kan?


Kes 1:
Pointer kita lagi bagus dari kawan kita. Tapi dia dapat masuk universiti lagi top dari kita. Dapat course lagi hebat dari kita. Sedangkan kita? Dapat universiti dekat hulu mana dengan course yang entah apa-apa. Kita rasa kecewa. Kita rasa Allah tak adil.

Kes 2:
Kita pulun study sampai tertidur-tidur atas meja. Solat hajat tak tinggal tiap malam! Last-last kawan kita yang kerja selalu berfoya-foya then solat pun kelaut tiba-tiba dapat result lagi ohsem dari kita. Kita rasa kecewa. Kita rasa Allah tak adil.

Kes 3:
Kita suka tahap level 10 dekat seseorang ni. Hari-hari kita doa dekat Allah. Sungguh-sungguh. Moga dia jodoh kita. At the end of the story, dia nikah dengan orang lain. Kita rasa kecewa. Kita rasa Allah tak adil.

Tahu tak? Tak tahu? Meh nak habaq. *betulkan suara*

Allah takkan pernah menzalimi hambaNya. Segala yang Allah dah takdirkan pasti yang terbaik buat kita.
Jika sesuatu yang ditakdirkan menjadi milik kita,  walau halangan setinggi mana InsyaAllah tetap menjadi milik kita.

Namun, jika sesuatu itu bukanlah ditakdirkan menjadi milik kita, perancangan persiapan dan usaha  tahap maksimum pun tidak mampu menandingi takdir Ilahi. Dan kalau suka macam mana pun sayang macam mana pun setia macam mana pun kalau Allah kata ia bukan milik kita tetap bukan milik kita.

Ketahuilah, segala yang ada di dunia ini adalah hak Allah.  KerajaanNya luas meliputi alam semesta dan tanpa ragu-ragu lagi segala-galanya adalah milik Allah.  Dan apa yang Allah kurniakan kepada kita, itulah rezeki kita dariNya. 

Jangan ditangisi apa yang bukan menjadi milik kita.  Allah tidak mengizinkannya kerana Allah tahu kita berhak untuk memiliki yang lain. Allah sedang menilai kesabaran kita dan jika kita bersabar tentunya ada anugerah dariNya buat kita.

Bila Allah tidak beri, bukan bermakna Allah benci. Tapi mungkin ada sesuatu hal yang Allah mahu kita mengerti. Mungkin perkara yang kita idamkan itu bukan perkara yang terbaik untuk kita. Mungkin perkara yang kita impikan itu akan Allah ganti dengan 10 kali ganda yang lebih baik atau mungkin sebernarnya kita tidak memerlukan langsung perkara yang kita idam-idamkan itu.

Ibnu Atoillah : “Untuk meringankan kepedihan bala yang menimpa, hendak dikenal bahawa Allah-lah yang menurunkan bala itu. Dan yakinlah bahawa keputusan (takdir) Allah itu akan memberikan yang terbaik.”


Mereka yang berbahagia bukanlah dia yang hidup tanpa masalah, tapi mereka yang mampu mengelola setiap masalah menjadi penuh hikmah dan masa merupakan penyembuh terbaik segala luka dihati. Percayalah Allah sentiasa disisi. *Tengok cermin. Senyum*

#Ada beberapa pengalaman dalam hidup kita ini pada mulanya kita sangka buruk tetapi setelah sampai kepada penghujungnya barulah kita mengerti bahawa awal yang buruk itu adalah pengakhiran yang baik. Keep being positive. Trust in Allah.#


3 comments: