01/10/2012

CERPEN: CAHAYA PENAWAR IMAN


Termengah2 dia mengangkat barang. Nafas di atur semula. Sekilas dia memandang keadaan bilik sambil membetulkan tudung yang dah senget-benget. Ehm, bilik tepi masjid and the ‘best’ thing is tingkap menghadap masjid? Should I happy or what? Senyum sendiri.

* * * * * * * * * * * * *

Please. Gantikan aku. Aku ada hal masa tu. Tak boleh nak bagi fully commitment. Please! please! please!” Alia separuh merengek. Dia buat muka menyampah. Tak suka betul kena hadap muka budak terlebih umur merengek-rengek macam ni. Rasa macam nak gelak pun ada. “Ok. Tapi belanja aku makan Frutti Tutti. End of our discussion” Senafas dia melepaskan. Alia yang baru nak melompat kegembiraan terus tak jadi nak melompat. Belum sempat Alia nak mencelah, dia senyum, angkat tangan ucap salam dan berlalu pergi. “Demi kau sahabat terchenta, aku rela!” separuh jerit nada Alia. Dia senyum sambil geleng kepala.

* * * * * * * * * * * * *

Letih sangat sampai tak mampu nak bergerak. Gaya macam kena gam dengan katil. Selepas solat isya’, terus dia terjun katil. Letih uruskan program yang Alia mintak dia tolong gantikan. Dia tak kisah sangat beban kerja banyak atau tekanan yang dia kena hadapi tapi yang buat dia geram macam nak keluar aura membunuh bila ada orang yang bias. Yang persoalkan dress code dia. Pakai tudung besar sikit pun jadi masalah? Jadi satu isu? Manusia akhir zaman. Rasululullah pernah bersabda “Ja’a al-islamu ghariban wa saya’udu ghariban kama bada. Islam sebagai sebuah idea dan gagasan pembaharuan, Mula-mula hadir sebagai sesuatu yang asing dan nantinya akan menjadi asing kembali.” Contoh dah depan mata. Dia tarik nafas dalam-dalam. Rasa nak tidur awal then wake up and stay up. Sekali date dengan Allah nanti.

Muhammad Hazim Irsyad melangkah tenang keluar dari kolej kediaman Shahputra. Derap kakinya senada menuju ke masjid. Awal lagi. Jam baru menunjukkan 4.00 pagi. Sudah lama dia tidak berqiamullai di masjid. Tiada cahaya kecuali pancaran bulan dan dia memang tidak kisah langsung, meskipun dia terpaksa membawa lampu suluh semata-mata untuk ke masjid kerana dia tahu di akhirat nanti pasti Allah akan memberikan ganjaran cahaya untuknya. ‘Berilah khabar gembira kepada mereka yang berjalan di dalam gelap menuju ke masjid, dengan cahaya yang sempurna pada hari kiamat.’ (Riwayat Abu Daud dan Al-Tarmizi). Sambil berjalan dia cuba mentadabbur alam ciptaan Ilahi. Betapa Allah itu Maha Kaya. Diciptakannya matahari pada waktu siang dan bulan serta bintang pada waktu malam. Terlintas difikirannya satu ayat dalam Al-Quran surah Al-Hijr:16 yang berbunyi ‘Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan gugusan bintang-bintang (di langit) dan Kami telah menghiasi langit itu bagi orang-orang yang memandang(nya)’. Sedang dia leka memandang langit ilahi serta alam sekeliling, matanya tiba-tiba tertumpu pada satu figura yang entah kenapa dan bagaimana membuat kakinya kaku dan hatinya berdegup kencang. Aneh.

Dia sudah siap bertelekung. Sejadah juga sudah dibentangkan. Tapi entah kenapa tiba-tiba sahaja dia rasa panas. Dia menuju ke arah tingkap. ‘Buka tingkap dengan langsirlah. Sekarang mesti belum ada orang yang lalu lalang atau hendak ke masjid. Baru jam 4.30 pagi.’ ujarnya perlahan. Selesai dia menguak langsir, dia pun menuju ke arah sejadah, membaca surah An-nas untuk menghalau gangguan syaitan, membetulkan kedudukan berdiri, membaca niat dan mengangkat takbir. Terus dia khusyu’ dalam lautan cintanya kepada sang Pencipta. Sedang satu susuk yang terpaku tadi tersedar dari lamunan, beristigfar dan cepat-cepat mengatur langkah menuju ke destinasi yang sudah hampir sampai.

* * * * * * * * * * * * *

Dia kelam-kabut sampai berjalan pun gaya nak lari pecut. Mana taknya, semua benda dia yang kena handle. Dari sebesar-besar hal macam Dato’ mana yang akan rasmikan pertandingan sampailah ke sekecil-kecil hal macam berapa sudu gula nak letak dalam minuman untuk player pun dia yang kena decide. Tak ke haru biru namanya. Dia mencari tempat duduk. Nak take 5. Nafas turun naik. Kalau macam ni la selalu, memang lose weight la gamaknya. Sambil dia duduk, dia lihat kertas aturcara. Dia catit sana-sini. take note benda penting. Takut-takut nanti dia terlupa. Sedang dia khusyu’ dengan segala bagai huruf yang keluar dari mata penanya, entah macam mana dia terdengar satu perbualan.

“I want to ask you somethinglah E-chad. Since we are in one team for a long long time. I never see you wear short pantslah masa main or even masa training. If you wear it pun, mesti you pakai tight kat dalam. Why? coz you have a lot of scar ke?” suara yang pelat cina itu bersuara dan satu suara asing menyambut pertanyaan cina itu dengan ketawa.
“Gim, you really want to know ke?”
‘Ya la. If not, then why I asked you. Haiyaa!”
“Haha. Ok. Macam ni, in all religions there are rules that we as a believers need to follow right? So, for Islam, and me as a muslims ada batasan aurat. Untuk lelaki, auratnya dari pusat sampai lutut. Memang I can wear pants yang  ngam-ngam or lebih sikit je dari lutut tapi when I play, mana tahu tiba-tiba I fall down then seluar I ternaik sikit. Haa. Kan dah payah. Dah nampak aurat. So, I pakai la long treksuit or tight. Senang. Overcome the external circumstances factors terus.
“Owh. Like that eh. Kenapa kena jaga itu aurat setiap masa? Even when you are playing? Bukan agama itu selalu dekat masjid atau kuil atau tokong ka?”
“Itu yang silap. Dalam islam, agama itu diterjemah dalam kehidupan. Islam is the way of life. Saya as a muslim, tidak lain tidak bukan bertanggungjawab untuk menunjukkan syahsiah Islamiyah sebagai salah satu medan untuk mengajak manusia kepada Allah walaupun dalam bidang sukan.” tenang, yakin E-chad bersuara.
Dia berhenti menulis. Terkesima dengan apa yang didengar. Kagum. Dia angkat kepala untuk lihat empunya suara. Tetapi E-chad sudah pun berlalu pergi. Dia masih terkaku di tempat duduknya. Terngiang-ngiang di kepala setiap bait ayat-ayat tadi.

Perlawanan akhir bola sepak peringkat universiti sedang berlangsung and as what all people expected, dua buah universiti yang memang gah dalam sukan ini sedang berentap.
Dia duduk jauh dari crowd. Melihat perlawanan dari jauh sahaja kerana dia memang tidak suka duduk di tengah-tengah himpunan manusia yang kalau majoritinya perempuan, dia boleh terima tapi kalau dah depan belakang kiri kanan semuanya lelaki, memang dia chow awal-awal cari port yang dia selesa nak duduk.
“Aku suka player jersi no 7 tu” seorang gadis bersuara.
“Yang mane? Yang mane?” suara satu lagi kedengaran excited bertanya.
“Tu. Yang pakai long treksuit tu. Dari first game lagi aku usha die.”
“Ko usha-usha dia sebab ape? Tak de la kacak mane”
“Kau ni slowlah. Tak nampak ke dia tu main superb gila! He’s one of the player yang score paling banyak tau tak.  Tapi aku suka dia sebab dia cute and cool. Always smiling tak pernah nampak muka tension. Aku memang admire tahap tak tidur malam la satu minggu ni. Then yang unik pasal dia ni, aku tak pernah nampak langsung dia pakai short in every game he played.”
“Tu bukan unik. Tu pelik. Kau tengoklah. Dia seorang je pakai long trek.” Ketawa.
Dia sengih dari belakang selepas mendengar perbualan tersebut. Girls. Memang macam tu. Bukan nak tengok game tu sangat pun, yang diorang tengok player mana yang hot yang kacak yang cute. Dia mencari-cari lelaki jersi no 7 yang tengah bermain di padang sekarang ini. Apa yang dia nampak cuma kepala-kepala manusia yang berlari-lari serta membuat hantaran bola yang mana bola tu pun dia tak nampak. Haru kalau rabun jauh ni. Spect entah mana dia letak. Macam kelakar pun ada. Tak pernah dia rasa nak lihat rupa lelaki macam ni punya semangat. Tiba-tiba dia melihat seorang player sedang menuju betul-betul di hadapan pintu gol dan terus shoot ke gawang lawan dan gol! Penonton bersorak. Player tersebut berlari-lari anak menuju ke arah teammate. Sedang tersenyum mungkin. Jersi no 7. Long trekshuit. Senang nak cam sebab the only one yang pakai dalam berpuluh-puluh player yang wujud hari ini. Dia nak lihat muka lelaki itu. Cepat-cepat dia cari spect dalam beg. Dia godek-godek sambil matanya melilau mencari jersi no 7. “Mana spect ni. Ish! Ish! Ish!” Rungutnya. Ehm, mungkin Allah nak dia jaga mata. Tak pandang anak teruna orang suka suki dia. Wisel penamat dibunyikan. Tuan rumah menang perlawanan. Sedang semua orang melompat gembira, menjerit bersorak, satu susuk tubuh di tengah padang sedang melakukan sesuatu yang aneh. Yang jarang-jarang dilihat di mana-mana. Dia berhenti mencari spect. Dia hampir menitiskan air mata. Bukan kerana dia sebagai tuan rumah menang pertandingan kali ini tetapi kerana dia lihat satu insiden yang rupanya masih wujud lagi syabab (pemuda) seperti itu untuk zaman seperti ini. Tempat seperti ini dan situasi seperti ini. “Saya as a muslim, tidak lain tidak bukan bertanggungjawab untuk menunjukkan syahsiah Islamiyah sebagai salah satu medan untuk mengajak manusia kepada Allah walaupun dalam bidang sukan” Terngiang-ngiang ayat itu lagi. Jersi no 7 berlong treksuit sedang sujud syukur sendirian di tengah padang. Awak memang sedang menunjukkan apa itu Islam walaupun dalam sukan. Desisnya dalam hati.

“Mana Ayu. Dah lewat ni.” Orang ramai sudah beransur keluar dari stadium. Hari sudah lewat petang. Dari tadi kelibat rommatenya tak kelihatan. Resah takut-takut rommatenya itu ditimpa kecelakaan. Naudzubillah. Doanya dalam hati.
“Hoi! Cendawan bergerak!” Keras dan parau suara tersebut. Dia terpinga-pinga. Ada cendawan bergerak ke? Mana? Mana? Ini hot story! Believe it or not! Cendawan bergerak weh! Matanya melilau mencari.
“Kau cari ape ha? Aku cakap dengan kaulah. Lembab!”. Amboi! Sedapnya bahasa macam perisa meggie tomyam. Dia menoleh ke empunya badan.
Are you talking to me? Do I know you?” Sarkastik dia menuturkan.
“Berlagak pulak kau. Aku memang bencilah perempuan macam kau. Dahla kau rampas jawatan aku. Lepas tu, bajet alim pulak! Bajet suci! Padahal, kau nak tutup bangkai yang kau dah buat dengan tudung kau yang besar macam cendawan tu, dengan baju kau yang labuh sampai sapu lantai! Bodoh!” Keras dan nyaring. Badrulshah. Senior Tahun 4 jurusan Mechanical Engineering. Tak mampu menerima hakikat yang jawatan untuk projek MegaUni jatuh ke tangan perempuan sepertinya. Ego lelakinya tercabar. Ego seorang seniornya terhiris. Badrulshah bergerak beberapa langkah kehadapan.
Don’t move. Stay there or back off.” Tegas dia menuturkan. Badrul tak mengendahkan amaran tersebut. Dia terus melangkah. Tangannya dihayun tinggi. Bersedia untuk memukul gadis itu. “Ahhh!!” Suara erangan. Jatuh terduduk ke lantai. Badrul memegang perut yang pedih. Satu tendangan padu hinggap tanpa sedar. Badrul mengerang kesakitan.
“Nombor 1: Nama aku NUR SYIFATUL IMAN bukan hoi atau cendawan bergerak macam kau panggil. Nombor 2: Aku dah pesan suruh kau BACK OFF. Ko yang degil. So, you deserve it. Nombor 3: Dress code aku is NONE of your business. Nombor 4: I’m not a typical girl yang kau suka suki senang hati nak gertak nak pukul nak perkotak-katikkan. Jadi, BEAR it in your mind. Nombor 5: Don’t make any MESS with me if kau rasa kau nak tengok matahari lagi.” Tenang jelas dan tegas Syifa menuturkan.
Badrul menahan sakit. Marahnya meluap-luap. Dia segera bangkit dan hendak buat serangan ke dua tetapi ada satu suara mematikan langkahnya.
“Ehem. Assalamualaikum. Ni tengah main wrestling ke? Nak join boleh?” Bersahaja suara tersebut.
Wajah Badrul tiba-tiba pucat yang Syifa yakin kalau ditoreh mahu keluar darah putih macam mitos Mahsuri. Dia cepat-cepat beredar macam baru lepas terserempak dengan hantu. Syifa hairan. Apa dah jadi?
“Balik cepat. Anak dara tak boleh berdiri sini seorang-seorang dengan waktu yang nak dekat maghrib ni. Tu kawan awak dah sampai. Assalamualaikum.”
Syifa menoleh kebelakang. Dari jauh Ayu melambai dengan sengih bersalahnya. Syifa nak tanya that guy kenapa Badrul lari bila nampak dia. Belum sempat tanya, lelaki tersebut dah hilang. Heh! Hilang dah? Ingat ni macam filem tamil ke. Tiba-tiba muncul tiba-tiba hilang. Salam lelaki itu dijawab dalam hati. Persoalan yang tak dirungkai bermain-main di fikiran.

* * * * * * * * * * * *

“Syifa, cerita kau belasah senior Bad tu, dah kecoh tau!” Ayu bersemangat sampaikan berita yang didengarnya. Syifa berhenti menaip assignment Organic Chemistry Process. Dia buat muka pelik.
“Macam mana boleh kecoh? Kau cerita ke?”
“Ish! Mestilah bukan aku. Kan kau dah pesan jangan cerita kat siapa-siapa. Takut malukan Senior Bad tu. Aku pun tak paham dengan kau ni. Dia dah buat kau macam tu pun, kau nak back up dia lagi?” Ayu muka tak puas hati. Syifa tarik senyum.
“Mak aku pesan, biar orang buat dajjal dengan kita, jangan kita buat dajjal dengan orang.”
“ Baik ustazah.” Ayu tarik muncung.
“Aku bukan ustazahlah! Aku tak layak.” Ayu buat tak endah dan terus angkat toiletries. Syifa geleng kepala. Macam-macam. Baru dia nak mula menaip, pintu dikuak. Haziqah masuk dengan mata hidung muka semua merah. Ni ape cer lak. Iqa duduk dibirai katil. Menangis tersesak-esak. Syifa muka cemas terus menuju ke arah Iqa.
“Kenapa?” Lembut Syifa bertanya. Iqa terus menangis. Lama. Syifa biarkan Iqa menagis. Dia hanya duduk dan memerhati. Berharap serta menunggu Iqa akan share her probs when she ready. Iqa pandang Syifa. Iqa tarik nafas.
Result aku. Teruk.” Iqa gaya nak nangis balik.
How bad?”
Failed 1 subject
Subject yang kau cakap semua orang kata susah tahap Dewa tu?” Iqa angguk perlahan.
“Ramai juga yang failed. More than half of the class”. Tutur Iqa lagi. Syifa angguk paham. Dia menyusun kata untuk mulakan bicara.
“Iqa sahabatku yang ku kasihi. Cewah!” Iqa senyum segaris. Ha. Senyum. Boleh senyum tu means tak kronik mana la kan. Detik Syifa dalam hati.
“Aku nampak kau dah usaha. Usaha sungguh-sungguh kuasa 70. No one can deny your effort dan aku yakin Allah pun nampak usaha kau tu. Sesungguhnya, Allah melihat usaha bukan natijah.”
“Tapi Syifa, sebab aku usaha sungguh-sungguh tu la aku jadi makin kecewa. Apa yang aku tak buat? Aku buat revision sampai tertidur-tidur atas meja, aku buat tutorial, assignment, semualah. Tapi at the end, aku tetap gagal.” Nada kesal. Syifa senyum sambil sentuh lembut bahu Iqa.
“Iqa, adatlah study ni ada naik ada turun ada suka ada duka ada manis ada pahit kerana semua itu are part of the life .Kau dah usaha dan kau pun dah mencuba. Trying the best you could. Tapi, takdir yang tertulis kau gagal akhirnya.Jika Allah mengatur untuk kita apa yang orang sangka tewas, kita akan melihat kemenangan dari sisi Allah. Bersangka baik pada Allah. Pasti ada hikmah. Kekecewaan setelah berusaha mencuba lebih ringan daripada penderitaan kekecewaan apabila tidak langsung berusaha untuk mencuba. Biar hujung waktu kita sedar dan berusaha daripada putus asa dan mengenang nasib. Biar kita mati berjuang ke saat akhir daripada hidup bacul tak mengaku kita dah tersilap langkah. Biar saat ini kita tetap berusaha walau pedih mengetahui betapa lalainya kita daripada mengetahui kita tak pernah sedar kelalaian kita dan biar kita usaha sedikit daripada langsung tak berusaha. Kerana Allah sayang hamba-Nya yang begitu. Yang berusaha tanpa lelah. Keputusan itu milik Allah. Yang penting usaha. Teruskan perjuangan. Never give up and never say die before you try. Kitakan srikandi agama.” Syifa senyum penuh makna. Iqa angguk perlahan. Terasa ada angin lembut menyapa hatinya apabila mendengar mutiara kata dari sahabatnya.
At least, kau gagal 1 subject je. Ada orang mungkin lebih teruk dari kau. And actually,kau beruntung sebenarnya.”
“Beruntung?” Iqa muka pelik.
“A’ah. Beruntung sebab boleh repeat paper berjemaah dengan kawan-kawan 1 lecture kau. Tak de la kau rasa lonely nanti. And I believe, learning for the second time is much easier than the first time.” Syifa senyum dan kenyit mata.  Iqa ketawa.
Thanks.”
No need.”
“Aku sayang kau”
“Tahu lama dah. Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga dia mengasihi saudaranya seperti mana dia mengasihi dirinya sendiri kan?” Syifa cubit pipi Iqa.
“Pergilah mandi. Muka da macam clown tak laku je siap keluar hingus hijau-hijau lagi. yeekkk!” Syifa terus larikan diri bila dia lihat Iqa dah ambil bantal dan bersedia nak melontar gaya lontar peluru. Iqa dan Syifa ketawa.

* * * * * * * * * * * *

Syifa nak muntah. Tepu dengan segala macam formula yang kadang-kadang dia tidak tahu dari mana muncul. Tiba-tiba dah wujud dalam calculation? Siapa cakap jadi third year student ni senang. Senang nak score exam la. Senang nak dapat pointer gempak la. Dusta semua! Dusta! Kusut jugak kadang-kadang tau. Syifa garu kepala.
“Ok. Class dismiss. Don’t forget to do your assignment. Kalau rasa nak gagal subject saya, tak payah buat.” Kuat dan tegas nada beliau. Puan Aini mengajar subject Unit Operation. Subject killer habaq hang. Dia rasa Puan Aini tu ok je cuma garang dia tu tak dapat nak dijangka. Bayangkan baru 30 saat tadi bergelak sakan tiba-tiba lepas tu gaya macam nak telan orang. Kecut usus. Syifa kelam kabut nak kemas barang. Nak balik bilik. Nak tidur. Letih. Henset berbunyi. Kalut dia cari henset yang dah duduk ceruk mana dalam beg gedabaknya tu. Haa. Jumpa.
“ Assalamualaikum Ustazah Fauziah. Sehat Alhamdulillah. Nak jumpa Syifa? Rindu ye? Baik-baik. InsyaAllah. Nanti Syifa jadi datang Syifa inform sazah ye. Ok. Waalaikumsalam.” Punat merah ditekan.

“Assalamualaikum ya abi” Murobbi Mansor angkat wajah. Berhenti dari membaca. Beliau senyum lebar. Bangkit dari duduk.
“MasyaAllah. Subhanallah. Waalaikumsalam. Muhammad Hazim Irsyad. Jemput masuk. Sila duduk.” Huluran salam E-chad disambut bersama pelukan mesra penuh kasih dari Murabbinya.
“Khaifa haluka?” (Apa khabar?)
“Alhamdulillah. Ana bi khoir. Wa anta?” (saya sihat dan anda?)
“Alhamdulillah Alhamdulillah.” Jawab Murobbi Mansor dengan ceria.
“Lamanya abi tak jumpa anta ya Irsyad. Makin ganteng.” Seloroh abi Mansor. Dia dan Murobbi Mansor memang dekat dan rapat kerana itu Murobbinya lebih senang menggelarnya dengan gelaran abi.
“Bagaimana perasaan jadi senior final year? Seronok? Tak sabar nak grad?” E-chad senyum mendengar pertanyaan abi.
“Saya ada hajat sebenarnya abi.”

* * * * * * * * * * * *
Syifa gelisah tak senang duduk. Hailaa. Hailaa. Dia tenung teh dalam cawan sampai tembus bawah meja.
“Jemput minum. Jangan segan. Buat macam rumah sendiri.” Pelawa Ustazah Fauziah yang manis bertudung labuh berbunga oren.
Kalau tak nak minum boleh? Tak rasa haus. Rasa nak pitam. Nak baring kat katil boleh? Amboi Syifa, demand mintak katil. Mentang-mentang Ustazah Fauziah kata buat macam rumah sendiri, terus request nak katil. Buruk perangai betul. Semua itu bermain-main dalam hati Syifa sahaja. Kalau difikir-fikir balik, memang macam tak logik langsung yang dia akan wujud di sini. Ta’aruf. Tak pernah sekali pun cross in her minds yang dia akan berta’aruf. Kalau takat family arrangement dia pernah dengar la jugak. Tapi ni lecturer arrangement kot. Dia ingat lagi insiden dia jumpa Ustazah Fauziah.
“Syifa. Begini ceritanya.” Ustazah gaya nak story telling dengan aku ke ni? Asal tone sazah lain je.
“Ada seorang pemuda yang akhlaknya baik, agamanya baik, InsyaAllah baik serba-serbi sedang mencari sayap kirinya. “
Alamak. Ustazah. Tolong. Tolong jangan sambung lagi. Syifa muka cuak.
“Dan ustazah rasa dalam banyak-banyak muslimah, kamu yang paling sesuai untuk jadi calon zaujahnya.(isteri)”
Ok. Now rasa nak pengsan. Ta’aruf? Isteri? Ustazah buat lawak ke? If yes, it is so funny till I forget how to lough.
“Macam mana Syifa? Setuju?”
“Beri saya masa untuk berfikir boleh ustazah?” Jawapan yang dia kira paling baik paling selamat ketika itu.

Dan now, here I am. Setelah di timbang-tara oleh hakim bertiga yang ada dibilik tu, akhirnya dia di sini. Berta’aruf dengan Muhammad Hazim Irsyad. Suara asing sedang berdehem. Mematikan lamunan dia yang dah jauh ke mana dia pun tak pasti. Dia membetulkan duduk. “Assalamualaikum” Suara asing itu beri salam.
 Kalau dalam filem yang Yusna, Iqa dan Ayu tengok hari tu, dia macam nampak ada scene di mana watak lelaki akan keluar dialog salam rasanya. Dia pun tak ingat sangat sebab masa tu dia buzy packing barang. takat tengok gitu-gitu ajelah. Haa. Sama. Dialog sama. Lelaki tu cakap Assalamualaikum cinta. Perempuan tu jawab.
“Waalaikumsayang’ Rilex dia menuturkan.
Sayang? E-chad kerut dahi. Dia panggil aku macam tu? Biar betul?
Ustazah Fauziah dan Ustaz Mansor senyum. Ni ape hal senyum-senyum ni? Syifa muka blur. Ada benda lawak ke? Asal aku tak tau? What did I missed?
“Awak cakap ape tadi?” E-chad tanya untuk kepastian. Syifa dah start menggelabah. Oh sudah! Dia rasa macam nak hentak-hentak kepala ke dindidng. Macam mana boleh tersasul pun dia tak tahu. Padan muka. Mengelamun lagi. Kan da merepek.
“Saya jawab waalaikummsalam. Awak dengar ape?” Cover cepat Syifa. Malu. Malu. E-chad angguk paham bersama senyum.
“Selain hobi pukul orang, apa hobi awak? Saya rasa tak mungkinlah gardeningkan. Wallaweh! Lepas bagi salam terus tanya macam tu? Siap perli-perli aku lagi ni.
“Hobi saya makan dengan tidur. Ada masalah ke?” Sedas dia tembak E-chad.
“Owh. Tak de masalah bagi saya. Since hobi awak makan, awak reti masak ke?” E-chad sengih keji. Syifa jeling. Tak ada soalan lain ke nak tanya. Simple sangat. See the hand la bro. Syifa tarik nafas. Gaya confident habis untuk menjawab soalan E-Chad.
“Err. Saya tak pandai masak sangat. Takat sedap kat tekak saya je la. Pernah try masak kat rumah tapi adik-beradik semua tak berani nak makan. They said takut food poisoning. Cis! Tak patut betul!” Syifa siap buat gaya nak tumbuk orang bila bayang muka Abang Hassan dengan Abang Hussin yang menjerit tak nak makan bila tahu dia yang masak. Geram betullah. E-chad senyum lihat gelagat Syifa. Dia keluarkan buku kecil dari beg sandang yang di bawanya.
“Awak ni jenis cepat marah dan kelam kabut. Betul?” Syifa toleh maut ke arah E-chad. Ewah! Ni gaya macam nak kena campak pergi gaung. Kenal pun tak sangat suka hati je nak cakap aku macam tu. Memang la betul statement dia tu tapi tak patut la cakap benda macam ni masa first time jumpa. Patut first time jumpa, ayat kena sopan, lembut. manis gitu.Aih. Ta’aruf memang macam ni eh. Soalan sentap-sentap macam ni?
“Iye agaknya.” Dingin nada Syifa. E-chad mencatit sesuatu dalam buku. Tuh dia habaq ang. Siap catit-catit lagi. Skema gila. Aku ni dari tadi duk gentel-gentel hujung tudung ja. Muhammad Hazim Irsyad. Anak sulung dari 4 orang adik-beradik, Pelajar jurusan Electrical Engineering. Tahun 4. Kapten bola sepak universiti. Mantan Presiden NTP (Nadi tarbiyah pelajar), Deanlist every sem,. Ni Ustazah Fauziah yang cakap. Dasyatkan E-chad ni. Syifa muka kagum. Lepas tu, E-chad ni disayangi ramai, tenang, suka senyum, baik, kelakar. Ni budak bertiga tu yang cakap. Part baik dan kelakar tu dia rasa macam miss-info. Yang dia rasa, si E-chad ni ayat macam nak mintak makan penumbuk je.
“Awak memang macam ni ke?” Syifa kembali ke alam nyata.
“Maksud awak?” Dia terpinga-pinga.
“Suka mengelamun? Sekejap sengih sekejap berkerut. Awak lupa makan ubat eh?” E-Chad mencatit lagi sambil tawanya ditahan bila dia lihat Syifa keluar aura membunuh. Ustaz Mansur dan Ustazah Fauziah dari tadi senyum simpul lihat gelagat mereka.
“Syifa ada nak tanya apa-apa pada Irsyad?” Ustazah Fauziah ambil langkah mencelah memandangkan beliau pun dapat rasa aura membunuh Syifa. Heh! Apa ta’aruf tanya soalan-soalan macam ni. Lepas tu ayat nak kejam je. Sabar duhai hati. Sabar.
“Tak de” Pendek jawapan Syifa. Dia malas nak bersoal-jawab. Nanti pandai-pandailah dia korek siapa Muhammad Hazim Irsyad ni dekat siapa-siapa.
“Kalau macam tu, marilah kita makan.” Pelawa Ustaz Mansur. Ustazah Fauziah dan Syifa bangkit menuju ke dapur. E-chad senyum memandang abi Mansur. E-chad bukan catit apa pun. Dia cuma menconteng-conteng. Dia lukis gambar katak, gambar pokok, gambar orang lidi. Bukan dia catit pun segala macam jawapan Syifa. Dia buat begitu kerana dia gugup sebenarnya. Kali pertama nampak Syifa ketika dia nak berqiamullai di masjid seperti ada perasaan aneh dalam hatinya. Kali kedua masa dia lihat Syifa belasah si Badrul tu, memang mata terbeliak jugaklah. Tak sangka dan dia kagum. Kemudian, bila dia sampai tadi, abi kata calon yang ummi pilih namanya Nur Syifatul Iman, hati dia jadi tak keruan. Jadi,ambil langkah untuk cover gugup dengan buat-buat catit. Itu je lah yang terlintas di fikirannya. Dan sebenarnya, soalan-soalan untuk ta’aruf, Syifa dah jawap pun. Dan dia dah baca pun. Sengaja dia mintak ummi bagi senarai soalan untuk ta’aruf kepada Syifa. Konon-konon ummi nak buat researchlah. Mintak Syifa jadi correspondent. Sebab dia rasa, kalau dia tanya direct face-to-face, takut Syifa tak boleh nak jawab. Mungkin sebab gementar macam dia atau mungkin sebab terlalu malu sampai tak keluar apa-apa jawapan pun. Ada 10 soalan yang dia tanya Syifa dalam  ta’aruf iaitu:-
1. Apakah wawasan hidupnya? 
2. Bagaimanakah kefahamannya mengenai konsep perkahwinan?
3. Apakah sifat-sifat yang digemari dan tidak digemarinya?
4. Apakah pandangannya mengenai anak pada tahun pertama perkahwinan?
5. Adakah dia mempunyai masalah kesihatan atau kecacatan?
6. Adakah dia seorang yang suka bergaul?
7. Bagaimana hubungannya dengan ahli keluarganya?
8. Apakah kegemarannya dan bagaimana dia mengisi waktu lapangnya?
9. Adakah dia aktif dalam mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau pertubuhan kebajikan?
10. Apakah pandangannya sekiranya ibu bapa masuk campur dalam urusan peribadi atau urusan rumahtangga mereka?
Dan kerana dia dah baca semua jawapan Syifa tu lah dia decide untuk berta’aruf secara langsung dengan Syifa.
* * * * * * * * * * * *

Syifa menghirup milo panas. Diambilnya biskut mayat a.k.a biskut kering dalam tin. Baru nak sua ke mulut, Iqa yang entah bila bangkit dari tidur dia pun tak tahu dah terpacak depan mata dia. Syifa tak jadi makan. Mimik muka menunjukkan ‘apa kes?’ Iqa muka excited.
“Jom!”
“Pergi mana?”
Ice skating!!!” Nada Iqa penuh dengan semangat waja.
On!”

“Mana Alia ni? Kata nak jemput jam 10 pagi. Sampai sekarang jangan kata bentuk kereta, asap kereta pun tak da bau” Iqa lirik jam di tangan. Mata Yusna dan Ayu meliar mencari. Syifa dari tadi termenung. Masuk hari ni dah 7 kali dia buat solat istikharah tapi sampai sekarang masih tak dapat apa-apa petunjuk. Dia pelik. Terngiang-ngiang kata-kata Ustazah Fauziah.
Jodoh dan Pertemuan semuanya dari Allah. Adakalanya kita diberi petunjuk melalui mimpi. Mimpi adalah mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan solat Istikharah dan memohon dengan bersungguh-sungguh supaya Allah memberikan petunjuk, InsyaAllah, Bi-iznillah (dengan izin-Nya) kita mendapat mimpi petunjuk dan kadangkala juga petunjuk dalam bentuk rasa hati. Jika dia pilihanmu, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik.”
Tapi masalahnya, bukan takat nak dapat mimpi, nak dapat gerak hati atau rasa hati pun tak ada. Syifa bersangka baik pada Allah. Mungkin solat istikharahnya ada cela di mana-mana. Mungkin juga Allah lambat makbul bukan kerana Allah tak nak jawab doanya tapi Allah lebih tahu masa yang tepat kapan doanya akan dijawab. Yang penting harus percaya pada Dia kerana istikharah lambang kelemahan disisi Tuhan tetapi sumber kekuatan untuk menghadapi kehidupan. Mengaku kalah dan berserahlah kepada Allah. Kitakan hamba-Nya.
“Haa! Tu Alia! Jom” Iqa dan Yusna bangkit. Ayu usik bahu Syifa. Syifa tersedar. Dia nampak kereta Gen-2 hitam metallic di hujung jalan. Iqa dan Yusna jauh di depan. Ayu semangat bercerita tentang kelas silat yang dia baru join. Siap tunjuk live macam mana nak tumbuk, macam mana nak tepis dengan muka yang bersungguh habis. Syifa gelak tengok Ayu. Syifa buka pintu belakang. Dia dan Ayu masuk.
“Assalamualaikummmmmm” Berlagu-lagu Syifa bagi salam. Empunya badan menjawab nada biasa. Syifa rasa pelik. Tak sedap hati. Tiba-tiba pintu kereta bahagian hadapan di buka dari luar. Wajah Iqa muncul.
“Kau buat apa kat sini? Kau salah naik keretalah Syifa oi!” OMA! (Oh my Allah!) Patut rasa pelik kenapa suara lelaki yang menjawab salam. Syifa dan Ayu sengih malu.
“Mintak maaf Encik. Kawan saya memang macam ni. Mintak maaf. Mintak maaf.” Iqa nada serba salah. Encik tersebut cuma senyum. Syifa dan Ayu cepat-cepat keluar. Beberapa langkah dari tempat mereka berada kelihatan Alia dan Yusna tengah gelak sakan. Iqa di tepi membebel tak sudah.
“Macam manalah korang boleh salah naik kereta? Kalau lelaki tadi tu culik korang macam mana? Ape aku nak jawab dengan parents korang? Kenapa korang boleh cuai macam ni?” Tak henti-henti Iqa melontarkan ibarat peluru berpandu.
Dia pandang Ayu. Ayu sengih macam kerang tak cukup vitamin. Syifa sambut sengih Ayu dengan cubitan manja. Kronik sungguh sampai boleh salah naik kereta.

* * * * * * * * * * * *

Syifa tarik nafas. Dia sudah siap packing dan dengan ini dia mengisytiharkan yang dia sudah meletak jawatan sebagai pelajar tahun 3. Dia duduk di meja study. Dia merenung. Mengimbau kembali insiden 2 minggu lepas.

“Kita rasa kita dah cukup yakin dengan pilihan kita. Dengan rasa dalam hati kita. Namun, bukan kita penentu segala. Tapi, Dia, Allah. Saya dah buat istikharah. Maafkan saya. Jangan tunggu saya.” Ada getar di balik suara E-Chad saat dia menuturkan satu persatu ayat-ayat tersebut. Syifa tahan sebak. Entah kenapa, mengapa dan bagaimana ada hiba terselit di hatinya. Sungguh. Dia tak tahu.
“Disebabkan ini adalah jawapan istikharah awak, jadi, saya bukan siapa-siapa untuk nafikan petunjuk dari Allah. Saya akan cuba ikhlaskan hati.” Syifa tahan air mata. Jangan bersedih duhai hati. Kuatlah. Inikan takdir Allah.

Dia sapu air mata yang mula nak mengalir. Apa ni Syifa. Kata nak ikhlaskan hati. Kena redha dengan takdir ilahi.
“Bila tak da jodoh bukan bermakna dia tak baik untuk kamu atau kamu tak baik untuk dia. Tapi sebab dia memang tidak tertulis untuk kamu di Loh Mahfuz sejak azali lagi. Tabahkan hati mu duhai anak ku. Allah nak uji kamu. Siapa yang kamu sayang. Siapa yang kamu cintai dalam hati. Lelaki itu atau Pemilik hati kamu yang paling berhak iaitu Allah.” lembut nada Ustazah Fauziah. Dan bait-bait ayat Abang Hussin tiba-tiba menerpa mindanya.
“Perasaan suka cinta kasih sayang adalah pemberian Allah. Indah dan ceria.. Kamu suka dia tapi tak bermakna kamu harus berduka jika dia bukan takdir kamu.  Doa pada Allah supaya Dia tarik kembali perasaan suka itu. Doa pada Allah supaya perasaan suka itu Dia campakkan pada orang yang berhak untuk memilikinya. Ikhlaskan hati kerana kita bukan siapa-siapa untuk menolak takdir yang Allah dah tentukan. Sesuatu yang ditakdirkan berlaku pasti akan berlaku. The best for Allah is the best for us. Ingt tu dan kadang-kadang Allah sengaja temukan kita dengan orang yang salah supaya bila kita jumpa dengan orang yang tepat, kita akan menghargai dia. You are stronger than you think my dearest sister.” Tenang dan yakin suara Abang Hussin. Dia berhenti sejenak. Kemudian menyambung,
“By the way, Along tak da adik cengeng macam ni.” Aduh along! Sempat lagi kutuk even dalam skype. Syifa tarik muncung. Along gelak kuat.
Thanks along” Terharu.
“Tara hal. Along pun banyak kawan laki yang soleh-soleh. Bila dah bersedia, kamu bagi tahu along. Anytime je. Ramai yang berlumba-lumba nak jadi adik ipar along.” Nada riak. Syifa mencebik.
“Perasan! Oklah along. Syifa kena end up ni. Diorang ajak makan ramai-ramai before balik rumah tuk cuti sem ni. Pape hal Syifa roger-roger along ye.” Syifa senyum tayang gigi. Along angguk dan beri salam.

Telefon berbunyi. Syifa angkat. Suara abah di talian. Abah dan ummi dah sampai. Syifa bangun. Pandangan dibuang ke luar jendela. Dia senyum kelat.

* * * * * * * * * * * *

Syifa pandang langit. Indah dan ceria. Suasana petang yang best dengan angin yang sempoi-sempoi tak reti bahasa plus dengan cahaya matahari yang agak redup. Fuu~ memang syok duduk dekat taman depan aspuri time macam ni. Takkan 24/7 menghadap buku, menghadap laptop atau berprogram sampai masa tuk diri sendiri pun tak ada kan?
“Assalamualaikum” Syifa toleh ke arah datangnya suara. Gadis tersebut paham isyarat itu. Tanpa berlengah lagi dia terus memperkenalkan diri.
“Nama saya Aisyah Humaira Irdina. Saudari Nur Syifatul Iman kan? Sahabat Muhammad Hazim Irsyad? ” Gadis itu senyum manis. Manis macam gula. Syifa bangkit. Salam dihulur. Syifa sambut. Bergetar hati Syifa saat nama lelaki itu disebut walhal kisah mereka dah tamat hampir 7 bulan yang lalu. Irdina hulur satu sampul yang cantik. Lambat-lambat Syifa ambil. Kad kahwinkah?
“Ini dari Abang Irsyad. Abang kata untuk Kak Syifa.” Syifa pandang sampul itu. Dibukanya sampul itu perlahan-lahan.

Assalamualaikum wbt.
Kehadapan cik mafia yang bernama Nur Syifatul Iman Binti Ahmad Firdaus bernombor ID AA10101. (nama awak panjang betul. Lenguh saya nak menulis)
Ingat dekat saya lagi tak? hehe. Ehm, saya sebenarnya tak pernah tulis surat. Selalu guna emel je. Zaman canggih mana main surat-surat dah. Jadi saya tak tahu nak tulis style macam mana. Skema ke gila-gila ke ala-ala surat rasmi ke. Kusut jugak saya nak pilih. Begini, saya nak mintak maaf dekat awak. Minta maaf sangat-sangat. Kerana saya dah buat awak menderita. (berdehem)

Nur Syifatul Iman,
Sesungguhnya saya dapat lihat awak menahan air mata saat saya ucapkan jawapan istikharah saya. Dan sesungguhnya saya dapat rasa awak menahan sebak dan hiba saat saya ucapkan ‘jangan tunggu saya’. Saya buat semua ini bersebab. Bukan saja-saja. Yang tak lain tak bukan adalah untuk kebaikan awak juga. Saya akui awak gadis solehah impian semua lelaki. Saya tak terkecuali. Tapi apakan daya. Takdir Ilahi kita begini. Saya disahkan menghidap kanser pancreas tahap 4. Kanser pancreas sangat susah untuk dikenal pasti kerana saya sebagai pesakit sendiri pun tak tahu bila saya menghidap penyakit ini kerana selama ini saya rasa saya sihat seperti orang lain. And the worst case, kanser ini belum ada lagi penawarnya. Doktor beri dua pilihan. Kalau saya buang pancreas, jangka hayat saya selama 6 bulan sahaja itu pun bersama segala bagai ubat-ubatan serta tiub melingkar badan. Tetapi jikalau saya memilih untuk tidak buang, saya hanya mampu bertahan selama 3 bulan. Pilihan apa lagi yang saya ada. Memang benar doktor itu bukan tuhan. Tapi apa-apa pun, saya sangat bersyukur pada Allah kerana sekurang-kurangnya saya tahu berapa lama lagi masa yang ada untuk saya berusaha untuk menjadi hamba-Nya yang bertakwa.

Nur Syifatul Iman,
Saat pertama kali saya lihat awak, ada perasaan aneh muncul dalam jiwa. Jujur saya mengakui yang saya ingin menjadi imam kepada awak. Memimpin tangan awak ke syurga. Tetapi, sekali lagi saya katakan, takdir Allah tiada siapa yang mampu menghalang kerana kita merancang tapi perancangan Allah adalah yang terbaik kerana Dia adalah sebaik-baik perancang. Saya tak sanggup lihat awak bersedih dengan keadaan saya yang sakit, yang terbaring lemah, yang kadang-kadang menjerit kesakitan di hospital. Cukuplah awak hanya ingat saya sebagai Muhammad Hazim Irsyad yang suka buat awak geram dan hilang punca. Lalu, saya putuskan untuk tidak memberitahu awak tentang penyakit saya ini dan saya memilih untuk melepaskan awak pergi kerana saya yakin saya bukan takdir awak kerana awak berhak mendapat jodoh yang lebih baik dari saya. Walau apapun yang dah terjadi, saya gembira dan bersyukur kerana takdir temukan kita walaupun bukan sebagai suami isteri dan walaupun cuma perkenalan yang singkat namun awak sentiasa diingati.


Cahaya penawar iman,
Ini maksud nama awakkan? Jadi, teruskan menyuluh cahaya serta menjadi penawar iman kepada agama. Saya yakin awak mampu menterjemahkan maksud nama awak dalam kehidupan. Dan saat awak membaca surat ini, saya sudah pun pergi menghadap Rabbul Izzati. Jangan bersedih teruskan menjadi srikandi.

Hamba hina,
Muhammad Hazim Irsyad bin Muhammad Haziq

Menitis air mata Syifa. Laju. Tak dapat di tahan. Irdina peluk erat Syifa.
“Along amanahkan saya untuk beri surat ini kepada kak Syifa. Along ada pesan jangan bagi kak Syifa menangis lagi. Relakan dia pergi kerana dia pergi berjumpa Ilahi” Irdina juga menahan sebak. Syifa leraikan pelukan. Dengan mata yang berair, dia pandang Irdina.
“Kak Syifa nak lihat kubur Abang Irsyad” Irdina angguk. Dihapus air matanya. Kan Irsyad kata jangan menangis. Redha dan relakan dia pergi. Jadi cahaya, penawar dan srikandi agama. InsyaAllah awak. Saya takkan lupa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang akan terjadi. Allah tahu saya takkan dapat terima berita penyakit serta kematian awak dengan mendadak. Jadi, Allah beri saya masa untuk siapkan diri saya, beri saya masa untuk kuatkan iman saya untuk menerima berita kematian awak. Semoga awak di tempatkan dalam kalangan orang-orang yang soleh. Amin. Amin ya Rabb.

-THE END-





44 comments:

  1. Ya Allah...sedih nyew cite nie...

    thank kerana dapat membuat sebuah cerpen yang agak menusuk kalbu..seperti gadis yang lalai dgn duniawi..n thank dgn cerpen ini...kamu dpt menyedarkan saya bertapa penting nyew sebuah kekuatan dan kasih sayang Allah kepada umat nyew..

    harap dapat membac lagey cerpen2 yang kamu buat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. =) terima kasih.. ini percubaan pertama saya dlm penulisan.. and i felt relief n syukur bcoz ade org yg leh dpt tangkap msj disebalik cerpen sy yg x seberapa ini.. saya baru lg dlm dunia blogging.. xsmpai sbulan pun.. hrap awk boleh beri tnjuk ajar.. *mke sungguh2* dan silalah kalau berkesempatan baca entry2 saya yg lain.. again, terima kasih ye..

      #btw, blog awk cantik sangat.. =D

      Delete
  2. Tak jangka ending sebegini. Ingat nak buat sehappy ending yang mungkin.


    “Perasaan suka cinta kasih sayang adalah pemberian Allah. Indah dan ceria.. Kamu suka dia tapi tak bermakna kamu harus berduka jika dia bukan takdir kamu."

    Suka ayat ni...Mohon share ;D


    p/s : harap ada sambungan cerita syifa ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. apiz! sila2 share.. sje nk wat sad ending.. nantikan entry 'bedah cerpen' utk tau part-part mana dlm cerpen ni yg kisah nya benar.. =)

      sambungan Syifa atau irdina? wee~~ hehhe

      Delete
  3. Irdina! Nak sambungan cerita Irdina! Lalala~

    ReplyDelete
  4. hahaha! amboihh.. Irdina yee? =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya harap cerita pendek ini dapat di animasikan.

      Delete
  5. haha.. knape animasi? bkn filem? *sengih*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Filem tak best. Animasi lebih memberi impak kat malaysia XD

      Delete
    2. hahaha.. animasi islamik? nice.. sounds good.. hehe

      Delete
  6. Thumbs up for this story.... bez kak Fit.. :D

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. apiz.. kekangan masa.. huhuhu.. insyaAllah.. doakn ye.. =)

      Delete
  8. Bestnyeee... nak menangis bila membacanya.. memang memberi kesan kat hati.. tahniah.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam cik yuu hidayu.. :) terima kasih.. alhamdulillah kalau beri kesan kpd awak.. saya hargainya.. he3!

      Delete
  9. sungguh indah ayat2 yang diaturkan untuk menjadikan sebuah cerpen yang indah lagi islamik. tahniah. boleh buat novel macam ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengku iji.. buat novel ye? he3! ni percubaan pertama saya.. tu yg mula dengan cerpen dulu.. mcm sy ckp dlm entry 'first trial', byk yg sy nk kupas dan lontarkan.. tapi tu lah.. kekangan masa dan sbgainya.. terima kasih sbb membaca.. =D

      Delete
  10. bismillah... assalamualaikum... muslimah yang ganas.. saye suke... tidak bermakna seorang muslimah itu harus lemah lembut sahaja peribadinya... sye suke jalan cerita ni...... bes.. menitis gak laa bile bce.. hope ad sambungn lg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm.. =) hehe.. best ye? terima kasih.. terima kasih..

      Delete
  11. http://salemlemo.blogspot.com/2012/10/cahaya-penawar-iman.html

    http://hafizkiwi.blogspot.com/2012/10/cerpen-cahaya-penawar-iman.html

    kongsikan bersama...

    ReplyDelete
  12. Salam..bagus lah cerpen ni...mesej ny jelas...trima kasih krn berkongsi..sukelahhhhh

    ReplyDelete
  13. wslm.. salhamdulillah.. msg smpai.. =) sama2.. terima kasih jgk sbb suka dgn cerpen ni.. hehe

    ReplyDelete
  14. kite pn ske la ngan cerpen awk ni...nk smbungan citer sal syifa lak...^^

    ReplyDelete
  15. smiling midori: hahahaha.. abeh da cter diowg.. xde nk smbung2 da.. huhu

    ReplyDelete
  16. bagus crite ni kak fit.. tp kenapa hero mati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sbb nk tnjukkn yg kematian tu akn dtg pd sesape pn even pd hero.. haha

      Delete
  17. seriously..ak menangis..(gangster2 ak pun..ak menangis...malu siot..haha)..btw...penulisan adalah wasilah dakwah;)

    SAWIT
    BUDAK PDT 08/10

    ReplyDelete
    Replies
    1. sawit!! =) thankz coz sudi curi2 bce even tau ang tgh bz.. hehe..

      Delete
  18. dah mcm penulis profesional dah gaya nye =)

    ReplyDelete
  19. hahaha.. mas.. profesional tu mcm tak ah.. jauhhh perjalanan.. huhuhu

    ReplyDelete
  20. xpe...doakan yg terbaikkk.....wait 4 another cerpen.... =)

    ReplyDelete
  21. hahaha.. kalau buat, bace ye jgn x bace.. huhuhu

    ReplyDelete
  22. waaa hebatlaa kak fit..sad ending but sgt menarikkk..kak fit kalau bab bercerita mmg the best..baik melalui tulisan mahupun lisan..heheh..btw nak tergelak bila baca part syifa dipanggil cendawan bergerak tu..kelakar..haha..teruskan berkarya kak fit..sy sokong penulisan kak fit..cewah..hehe..lepas ni tunggu novel dri kak fit plk..=P

    ReplyDelete
  23. hahaha.. zaattiii..!!! ececece.. puji2 ni mntk belanja kt pasar mlm ey? he3! tunggu kak fit resign dari kelab lah kalau nk kak fit wat novel.. =P (seies xsempata sbb masa abes tuk kelab je.. hu3) ade wat cerpen baru kt atas tu.. tp, myb x best mcm yg ni la.. sob3! teruskn mbace n sokong kak fit ok? wee~~ =D

    ReplyDelete
  24. salam, kak fit.. the best cerpen yg feera pernah bca.. smpai feera menitiskan air mate.. :) kak fit boleh pergi jauh dlm dunia penulisan... insyaALLAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm feera.. =) terima kasih dik.. doakan ye dan teruskan beri sokongan.. wee~

      Delete
  25. salam kak fit (ibu keceriaan).. mira bru je hbis bca.. sory la sblm ni sbuk.. wahh,1st time mira bca cerpen cm gni.. tahniah kak fit sbb mbuktikn seorg muslimah yg ala 'cendawan bergerak' tu xsmstinya seorg yg lemah.. yeaahh,mmpu blsh org lg.. haha.. kak fit n dunia penulisan?? yeahh kak fit serasi n mmpu pergi jauh.. :D
    mira doakn kak fit dpt jd seorg penulis yg hebat.. sehebat hlovate.. hehe.. and last,mira berkenan la kt ayat ni
    ‘Berilah khabar gembira kepada mereka yang berjalan di dalam gelap menuju ke masjid, dengan cahaya yang sempurna pada hari kiamat.’ (Riwayat Abu Daud dan Al-Tarmizi).
    boleh nk share?? hehe.. k assalamualaikum.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm mirraaa!!! hehehe.. hlovate tu ohsem sgt2! jaauuhh lg kot nk achieved level tu.. huhuhu.. pape pn, terima kasih sbb sudi bace.. =)
      boleh2.. semua tu ilmu ALLAH.. silakan share.. moga dapat kumpul saham2 syurga.. ^_^

      Delete
  26. aiyokk sad ending lagi :( hehehe nice. tgkap leleh lg kikiki wat la happy ending plak,pleasee k.fit ku sygg~~~~ ^_^

    ReplyDelete
  27. serius best dan bermotivasi buat diri ini yang sedang mencari cinta... sedar cinta yang harus kita cari hanya lah ALLAH>...

    ReplyDelete
  28. serius amat bermakna bagi diri ini dan bermotivasi... mohon share kata2 dalam setiap nukilan saudari...

    ReplyDelete