26/05/2013

SAYAP KIRI DAN BIDADARI



“She was flower from the heaven.. who came and went.. but whose scent shall forever remain in my mind”
-word of Saidina Ali about his lovely wife Saiditina Fatimah-  *big smile*

Sweet? *senyum manis* Bersempena senior-senior mahupun kawan-kawan sekolah matrik dan universiti yang sedang atau bakal melangsungkan perkahwinan kala ini telah membuatkan saya begitu tertarik dan teruja untuk menulis entry tentang perkahwinan. Opps! saya belum berkahwin tapi ini sekadar berkongsi ilmu yang tak seberapa. *betulkan spect*

Jadi isteri ni seronok kawan2. *bajet ada pengalaman* Ini kerana isteri yang memandang suami dengan pandangan kasih sayang dan ketenangan pahalanya seperti berzikir kepada ALLAH.. (Riwayat Al-Tabarani) pandang suami je da dapat pahala.. pandang pandangan cinta ye.. kalau pandang dengan muncung panjang 15cm tak dapat pahala.. silap2 dapat penampaq.. hahaha!

Ehem! nak tak jadi sebaik-baik wanita? Angkat tangan kalau nak. *senyum* macam mana nak jadi khairunnisa’ ni? Menurut riwayat Al-Tabarani, ‘sebaik-baik wanita adalah yang menyenangkan setiap kali di pandang, taat setiap kali di perintah, memelihara kehormatan diri dan harta suaminya semasa suami keluar dari rumah’. wanita senang je nak masuk syurga.. selagi dia patuh dengan perintah suami yang tak melanggar syariat agama, insyaALLAH syurga untuk si isteri. *smile*

Isteri yang solehah tidak terasa hina menjadi pelayan suami, malah sebaliknya rasa bangga dan bahagia kalau boleh melakukan tugas-tugas tersebut dengan baik senang hati dan sempurna. Gembira kerana yakin dengan janji Allah sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

“Apabila seorang perempuan mencuci pakaian suaminya, maka Allah mencatat baginya seribu kebaikan dan mengampuni dua ribu kesalahan dosanya, bahkan segala sesuatu yang disinari oleh matahari memohon ampun baginya serta Allah mengangkat seribu darjat baginya.”

“Wahai Fatimah, setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan membina tujuh parit antara dirinya dengan api neraka. Jarak antara parit itu ialah sejauh bumi dangan langit.”

“Wahai Fatimah, setiap wanita yang berair matanya ketika memotong bawang untuk menyediakan makanan keluarganya, Allah akan mencatat untuknya pemberian sebanyak yang diberi kepada mereka yang menangis kerana takutkan Allah.”

Jadi, macam mana nak jadi isteri solehah penyejuk mata penguat jiwa pendukung setia buat sang suami ni? Yang pertama mesti ada ilmu, then kesabaran dan iltizam yang tinggi. Bukan mudah nak jadi isteri solehah.. dengan perangai suami yang kadang2 menguji jiwa dan minda..* jangan maraahhh haaa suami2. He3!* tapi bukan sesuatu yang mustahil nak jadi isteri yang solehah.. kerana apa saya kata bukan mustahil? kerana begitu banyak contoh-contoh isteri solehah yang sudah wujud beribu tahun dulu lagi seperti Saiditina Khadijah, Saiditina Fatimah, Asiah, Sumaiyyah dan ramai lagi.. Mari jadikan wanita2 hebat ini sebagai idola kita..

Rasulullah s.a.w pernah bersabda : “Wanita yang taat akan suaminya semua burung-burung diudara, ikan- ikan di air, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana ia (isteri) masih taat pada suaminya dan diredhai (serta menjaga sembahyang dan puasanya).”


#Penentu warna kehidupan terletak pada wanita. Semoga kita menjadi warna-warna yang ceria buat kehidupan di dunia mahupun di akhirat sana. Ameen.#


1 comment:

  1. haha. ni buat tak sabar nak kawen ea. do follow here http://nabihahzambry.blogspot.com/

    ReplyDelete