26/11/2012

CERPEN: BUKU NOTA VS SNEAKERS (BAB 2)

BAB 2: ^_^

Dia dengar lagu guna earphone sambil kunyah chew gum . Punyalah boring ceramah ni. Cubalah buat minggu orentasi ni sependek mungkin, sefun mungkin. Ni sikit-sikit ceramah. Dia tebar pandangannya ke merata dewan. Ada yang dah tidur siap berdengkur. Selesa mungkin tidur dalam dewan yang beraircond ni. Dia pandang lagi ke arah tempat siswa, sama je macam siswi. Tidur, borak, bertepuk tampar, bergelak ketawa, face booking (punya canggih siap ada wifi lagi dalam dewan besar ni). Dia berhenti mengunyah. Mata dia mencerlung laju pandang mamat yang duduk selang dua baris arah kanan hadapan dari tempat dia duduk. Macam kenal mamat ni. Dia tepuk dahi. Ceh! Aku ingat dia fasi rupa-rupanya dia pun freshie macam aku. Penat je lari kencang-kencang hari tu. Tapi, benda yang dia rasa nak ketawa, sebab mamat tu seorang je yang focus pandang depan tak tengok kiri kanan depan belakang. Siap catit lagi dekat buku nota. Dia sengih.

Muhammad Aryan Saifullah. Sungguh-sungguh dia catit apa yang Datuk Naib Canselor tu cakap. Biarlah semua orang nak tidur sampai nak terjatuh dari kerusi atau nak berfacebook dengan update status kata ceramah ni boring tahap tak hengat dunia, dia tak peduli. Bagi dia, apa yang Datuk NC pesan tu, sangat menusuk di hati. Sangat-sangat penting untuk dia yang bergelar mahasiswa.

“Sekarang ini, saya lihat, graduan kita makin ramai. Makin hebat. Tapi, sayangnya, kebanyakan graduan-graduan yang dihasilkan, semuanya ibarat mayat hidup. Why I can bear to say like this? Lihat saja berapa ramai mahasiswa yang masa hidupnya dibazirkan semata-mata untuk belajar ilmu dunia sahaja. Juga semata-mata asyik dengan game macam DOTA , atau facebook tanpa arah atau bersukan tak tentu masa sampai langgar waktu solat, yang mana juga sampai lupa nak isi ilmu akhirat. Sampai lupa tugas sebagai hamba tuhan. Ya, universiti kita tak ada pun jurusan agama, tapi adakah itu satu alasan untuk kita letak agama jadi nombor dua? Adakah itu satu alasan untuk kita kata itu bukan tanggungjawab kita? Jadi, saya seru mahasiswa dan mahasiswi tahun ini, ayuh! Lakukan perubahan. Ubah persepsi saya tentang anda semua. Mungkin ada antara kamu yang rasa kamu ini bukan siapa-siapa. Hanya freshie yang baru nak melangkah masuk bertatih ke Universiti ini. Tapi, ketahuilah, sebelum kita mampu berlari, kita bermula dengan bertatih. Anda peneraju Universiti ini di masa hadapan. Bi-iznillah (dengan izin ALLAH) jua”

Aryan angguk kepala. Dia paham. Sekarang baru dia tahu, apa hikmah ALLAH campak dia masuk universiti yang sejujurnya, dia tak tahu pun kewujudan Universiti ni dekat ceruk mana. Dan dia sangat bersyukur, sebab dapat NC yang pemikirannya bukan biasa-biasa kerana bukan semua orang-orang 'besar' ada pemikiran macam beliau. Yelah. Mana nak jumpa, NC yang boleh bagi contoh game DOTA dalam speech beliau. Style tak style NC aku. 

9 comments:

  1. "Bi-iznillah (dengan izin ALLAH) jua”



    P/s: Dota tu pengubat hati yang lara

    ReplyDelete
    Replies
    1. DOTA boleh jd pengubat lara kalau main saja2.. tapi,kalu DOTA melebih sume, silap2 jd luka.. =P

      Delete
  2. emmm....xpuas la pulak bila baca stiap bab.. =,=

    ReplyDelete
  3. mas: hahahahahaahaha.. nk wat mcm ne kann.. hohoho

    ReplyDelete
  4. taktik nak sruh org tertunggu2 kan.. =P

    ReplyDelete
  5. lari kejar arnab gemok montel depan rumah lagi qawiy..kalau boleh tangkap lah..wakaka

    ReplyDelete
  6. errr teringat minggu minds...hahahah

    ReplyDelete